Waterlinie route 2013
Bella Italia! Tenminste dat was dit weekend eigenlijk de bedoeling. vijf dagen naar Monastir di Treveso, alleen die naam al! Gaat niet door, te druk met het opbouwen van TyreToTravel, inhalen van de tijd is lastig en het kost gewoon teveel op dit moment. Van hetzelfde laken en pak wat betreft mijn geplande trip naar Griekenland in september 2013. Een rationele, financieel economisch verantwoorde beslissing, niet mijn sterkste punt kan ik je vertellen.
Ben er wel even beroerd van geweest, ik hou van de eenzaamheid op de motor, de gezelligheid na het rijden en het delen van de opgedane ervaringen. Maar niet getreurd, we zoeken het gewoon wat dichter bij huis, er is nog genoeg te ontdekken. Daarom kwam ik op het idee om de ‘Tyre routes van de Maand’ in Nederland, België en Duitsland één voor één te gaan rijden. Heb je ook een mooie route gereden, upload hem dan naar de Tyre Bibliotheek en maak kans op een jaar lang gratis Tyre Pro. De eerste in de reeks is de Waterlinie route, ingezonden door T. Duivenvoorden. Dit artikel onderverdeel ik in informatie, verslag (je) met download links, foto slideshow en video-impressie. Als je rechts op het kaartje klikt zie je allemaal gegevens die de app op mijn smartphone tijdens de rit heeft geregistreerd. Ik hoop dat jullie er net zoveel plezier aan beleven als ik!
Informatie Waterlinie
De Nieuwe Hollandse Waterlinie was een verdedigingslinie. Water was het verdedigingswapen. Als de vijand eraan kwam, konden stroken weiland tussen Muiden en de Biesbosch onder water gezet worden. Het land werd daardoor moeilijk begaanbaar voor de vijand. De linie deed dienst van 1815 tot ongeveer 1940. Door hoogteverschillen in het landschap, bijvoorbeeld bij rivieren en dijken, bleven sommige gronden droog en dus begaanbaar door de vijand. Deze kwetsbare delen van de Waterlinie werden onder schot gehouden vanuit forten. Ook heeft de Linie vijf vestingsteden: Muiden, Weesp, Naarden, Gorinchem en Woudrichem. De Waterlinie heeft haar waarde als verdedigingslinie nooit echt kunnen bewijzen, maar is wel drie keer (deels) in staat van verdediging gebracht. In 1870 toen de Frans-Duitse oorlog dreigde uit te draaien op een Europese oorlog, tijdens de Eerste Wereldoorlog en de laatste keer in 1939 toen de Tweede Wereldoorlog uitbrak. Tijdens de Tweede Wereldoorlog, als de Duitsers over de onder water gezette gebieden vliegen, blijkt dat de Linie zijn verdedigingswaarde grotendeels heeft verloren. Tegenwoordig heeft de Nieuwe Hollandse Waterlinie een nieuwe functie. Het is nu een prachtig gebied, waarin je de geschiedenis volop kunt beleven. Bron: http://www.hollandsewaterlinie.nl/. Genoeg educatie, nu rijden!
Verslag(je)
Ik zou jullie willen adviseren vroeg te starten met deze rit, ik heb 270 km gereden en deed er ruim 7,5 uur over. Daarbij had ik me niet de tijd gegund om een fort te bezichtigen, anders ben je nog langer bezig. De originele route start in Leiden, maar afhankelijk van waar je vandaan komt kun je het startpunt aanpassen. In Tyre gaat dat heel eenvoudig; je opent de route, klik links op het startpunt naar keuze, ga naar het menu ‘routepunt’ en klik vervolgens op ‘startpunt’, eenvoudiger kan het niet! Het eerste gedeelte van de route ging, althans voor mij, dwars door Leiden en dat vond ik geen pretje. Erg druk, heet en veel ongeduldige burgers in koekblikken. “Wat doe ik hier, ik had onderweg naar Italië kunnen zijn”, spookte op dat moment door mijn hoofd. Dat werd nog erger toen mijn nieuwe TomTom het gevreesde ‘keer terug’ blèrde in mijn helm. Pfff, even doorzetten nu, gelukkig bleek het startpunt op een parkeerplaats te zijn zijn neergezet, vanaf die parkeerplaats kun je met een trap naar beneden richting de Rijn en dan kom je op een alleraardigst terrasje terecht.
Eenmaal buiten Leiden maakt het gevoel van ‘wat doe ik hier’ plaats voor ‘wat is het leven toch mooi’, niets veranderlijker dan de mens zullen we maar zeggen. Langs het leuke watertje ‘de Does’ vlakbij Hoogmade heb je een mooi doorkijkje naar de ‘Kromme Does’, die uiteindelijk via de ‘Wijde Aa en het ‘Paddegat’ uitmondt in het ‘Braassemermeer’. Verder door Woubrugge, langs Uithoorn op de Winkeldijk speel je tikkertje met de Vinkeveense Plassen en kom je een stuk verder uit bij de Loosdrechtse Plassen, ja, aan ‘Plassen’ geen gebrek in Zuid-Holland. Prima weggetjes om te rijden, maar zo met 28 graden best druk op de zondag. Over de Veendijk passeer je de Loosdrechtse Plassen, gun Fort Spion een blik en zet daarna je roer richting de Maarsseveense Plassen. Nu is het nog een klein stukje tot Utrecht en je passeert een voor mij onverwachtse hoeveelheid vestingwerken alsook het Galgenwaard stadion, waar heden ten dage nog menig veldslag wordt uitgevochten.
Voorbij Utrecht maakt de route, en ik dus ook, een uitstapje naar Bunnik, daar wordt je naar ‘t Wapen van Bunnik geleidt, alwaar het met een uitsmijter en een glas melk goed toeven is op het terras. Verder maar weer over de Marsdijk en de Fortweg (what’s in the name), langs diverse vestingwerken met poëtische namen zoals ‘Fort ‘t Hemeltje’ naar de Lekdijk. Misschien wel door motorrijders de meest gereden dijk van Nederland, en terecht, ook na hem 1093 keer te hebben gereden blijft het een mooi stukje Nederland. Bij Culemburg steek je de Lek over en kachel je precies op de grens van Utrecht en Gelderland over de Diefdijk naar Leerdam. Na Leerdam volg je, ook al zo’n topper, een stukje de Lingedijk, vervolgens maak je een doorsteek naar de Waal en geniet je verder op de Waaldijk richting Gorinchem. Na Gorinchem heb ik ervoor gekozen rechtstreeks naar huis te rijden (Nootdorp, omgeving Den Haag). De oorspronkelijke route gaat via het pondje bij Schoonhoven, langs Boskoop door het Groene Hart weer terug naar Leiden. Een mooie, maar door mij vaak gereden route en wegens tijdgebrek voor deze keer aan mij voorbij laten gaan.
Resumé
Een zeer afwisselende route met voor Nederlandse begrippen leuke stuurwegen, wat minder geschikt voor de sportieve rijder. Des te meer voor de motard met interesse voor geschiedenis en militaire aangelegenheden. Het is een lange route, of vroeg de wekker zetten, of je zou hem in tweeën kunnen splitsen, zeker als je ook een paar forten wil bezichtigen. Doordeweeks is het een stuk rustiger als in het weekend. De route is hier via de Tyre Bibliotheek gratis te downloaden en meer informatie over de Waterlinie vind je hier.
Foto Slideshow
Video impressie
Wauw, respect! Mooie site. Nice Ride!
Dank je Marco, fijn om te horen!
lijkt me leuk om die te gaan rijden dit jaar
super goed bedankt voor de route gr Ad