Daar doen we het voor! Op een zaterdagavond binnen 20 minuten een route maken met Tyre, zondag de hele dag rijden en dan maandag weer fris starten met de werkweek! En dit keer ook een route met een reden, ik had via Facebook een tweedehands tripmeter op de kop getikt en deze moest ik zondag 4 mei ophalen in Almelo. Waarom dan niet koppelen aan een leuk stukje binnendoor, daarom via de snelweg naar Almelo, van Almelo binnendoor over de grens naar Duitsland, vlak langs de grens in Duitsland richting Nijmegen, bij Nijmegen de grens weer over naar Nederland en dan via de snelweg terug naar huis, in mijn geval Nootdorp, omgeving Den Haag. De vraag die ik mij hierbij stelde was; ‘is het in Duitsland fijner toeren als in Nederland?’ Hier volgt een korte impressie.
Laat ik gelijk maar aangeven dat de gemaakte route niet perfect is, vandaar dat ik hem ook niet op de website van TyreTotravel heb gepubliceerd. Het is een allroad route, dus met stukjes onverhard en Tyre geeft niet altijd aan of een weg wel of niet toegankelijk is voor motoren. Op deze route kwam ik drie keer het bordje tegen met ‘verboden voor motoren’. Persoonlijk vind ik dat niet zo’n probleem, ik ga dan gewoon de andere kant op en navigeer naar het eerstvolgende routepunt. Ook leidt de route je een paar keer een onverhard pad in en laat je daarna hetzelfde weggetje weer terug rijden, waarschijnlijk kon TomTom geen doorgaande weg vinden. Wil je toch de route hebben dan kun je op de afbeelding hiernaast klikken, je kan de routetrack openen met Tyre en eventueel bewerken. Heb wel een momentje geduld, want het zijn héél veel routepunten die Tyre moet plaatsen op de kaart.
Voorbij Almelo is het gelijk al genieten als je door het Assinkbos rijdt, voorbij het plaatsje Rekken ga je via de Olderkotseweg de grens over naar Duitsland. Vlak voor de grens heb ik een heerlijke uitsmijter gegeten, de naam van het restaurant ben ik vergeten, het was iets van grenswoud volgens mij, in ieder geval met ‘grens’ in de naam. Voorbij de grens gaan we rechtsaf de 7o op om de grens zo dicht mogelijk te volgen en af te zakken naar het Zuiden. In het plaatsje Burlo zou je eventueel ‘Kloster Mariengarden‘ kunnen bezoeken. Een katholiek klooster waarvan de geschiedenis teruggaat tot 1220, zelf ben ik doorgereden, ik neem me altijd voor te stoppen, maar als ik eenmaal aan het rijden ben… Verder gaat de weg, onder andere via de Klosterdiek, de Kalkdiek naar Anholt, wat opvalt zijn de rustige wegen, zelfs met redelijk weer op een zondag is het heerlijk rustig, niet spectaculair, maar ik vermaak me kostelijk.
In Anholt was het even zoeken naar de ‘Wasserburg Anholt‘, echt de moeite waard om even te stoppen voor een wandeling in het uitgebreide park, of een kop koffie te drinken op het fantastisch gelegen terras van de burcht. Zelf heb ik een rare gewoonte, als ik alleen, zoals nu, aan het rijden ben, dan maak ik over het algemeen hele korte stops en stap ik weer snel op de motor, zoals ook nu. Voorbij Anholt steek je na een flink stukje rijden over afwisselende wegen de Rijn over. Langs het Botzelaerer meer, diverse burchten en nog een klooster kom je uiteindelijk in het ‘Klever Reichswald‘ terecht. Dit is het grootste samenhangende natuurgebied in de regio Nederrijn. De wegen zijn er vooral recht, maar met een top van 95 hele meters is het toch een leuk stukje buitenland net over de grens. En je kan er, zover ik het kon zien, prima en zonder problemen een bospad meepakken, ik heb er in ieder geval van genoten.
Voorbij het Klever Reichswald ga je de grens over naar Nederland en kom je weer door een flink stukje bos, dit keer het Groesbeekse Bos. Hierbij moet gezegd worden dat de wegen veel drukker zijn als 20 km verder in Duitsland en daarmee beantwoord ik ook gelijk mijn vraag aan het begin van dit stuk; ‘is het in Duitsland fijner toeren als in Nederland? Ja dus, het is over het algemeen fijner toeren in Duitsland als in Nederland, zelfs vlak over de grens, de wegen zijn rustiger, minder snelheidsbeperkingen, meer ruimte en meer mogelijkheden voor allroad. Maar ook gezegd moet worden, en ik kan niet direct beargumenteren waarom, ben ik toch blij dat ik Nederlander ben en geen Duitser, wonen in Nederland en lekker rijden in Duitsland, daar is prima mee te leven..!
Video-impressie
Iis een Tripmeter hetzelfde als een GPS-Logger? Zo jan dan benieuwd naar je ervaringe hiermee.
Sven
Hallo Sven, nee, een tripmeter houdt vooral bij hoeveel km je hebt gereden. De meeste motoren hebben deze standaard op hun dashboard. Je kan wel een app gebruiken als GPS logger, bijvoorbeeld Sporstracker http://www.michelvanhagen.nl/live-tracking/.