Er is mij via Facebook gevraagd wat te schrijven over de voorbereidingen van mijn motorreis naar Scandinavië, dat gaan we hier dan maar eens proberen. Daarbij wil ik zeker niet stellen dat ik dé expert daar in ben, wel reis ik al ruim 25 jaar met de motor en misschien kun je bepaalde aspecten van mijn voorbereidingen gebruiken, of misschien heb je zelf ook tips, schroom niet om dan te reageren op dit bericht. Achtereenvolgens behandel ik de keuze voor deze reis, de motor, de uitrusting, de bagage, de routes en de overnachtingen. Wellicht raak je ook geïnspireerd om te reizen met de motor en lees ik t.z.t. jouw reisverhaal!
Waarom naar Denemarken/Noorwegen/Zweden?
Nou, dit is niet zo’n moeilijke hoor. Noorwegen behoort denk tot de mooiste landen van Europa wat betreft ruige natuur, Zweden doet lekker mee en Denemarken moet je zo en zo door als je niet heen en weer met de veerpont wilt. Wat mij altijd heeft tegengehouden om niet eerder naar Scandinavië te gaan is het weer, je moet daar een beetje mazzel mee hebben, dat heb ik zelf ook ondervonden deze trip. Maar als je geluk met het weer hebt, dan zal je het ultieme motorgevoel kunnen ervaren, overwegend rustige wegen, uitdagende bochten, overweldigende natuur en staalblauwe fjorden. Daartegenover staan wel hoge prijzen als je met een beetje luxe wilt overnachten en hoge prijzen voor je biertje ‘s-avonds. Daarom heb ik maar gekozen voor enorm lange dagtrips, je bent dan zo moe dat je na het eten en wat mail checken direct wil slapen, dat scheelt geld. De mensen zijn, zover ik heb ervaren, wat terughoudend, maar uiterst vriendelijk en beleefd, ook in het verkeer is bijna iedere Noor een heer. Deze site is een goed begin als je je verder wilt verdiepen in Scandinavië.
De motor
Ik ben geen voorstander van stil staan met pech ergens in de ‘middle of nowhere’ en ik denk de meeste mensen niet. Niet alles is te voorzien en te voorkomen, maar er zijn wel wat stappen te nemen om in ieder geval de kans op pech te reduceren. De eerste is; ‘ken je motor’, voor bijna ieder motor type is wel een vereniging met forum waar je veel informatie kunt vergaren, voor mij is dat de Transalp Club Nederland (TCN). Ik ben zeker niet technisch aangelegd, maar ik heb begrepen dat mijn motor (Honda XRV 750 Africa Twin) in principe onverwoestbaar is, maar iedere Africa Twin krijgt vroeger of later wel te maken met een kapotte spanningsregelaar en defecte brandstofpomp. Vooral als de spanningsregelaar kapot is ben je het haasje, want meestal is dan ook de dynamo en de accu kapot. Vandaar dat ik om de 50.000 km de spanningsregelaar preventief laat vervangen en direct ook nieuwe puntjes in de brandstofpomp laat monteren, daarnaast heb ik voor de zekerheid altijd een spanningsregelaar en puntjes voor de brandstofpomp in mijn topkoffer liggen. Verder heb ik een voltmeter laten installeren zodat ik vreemde spanningswisselingen kan traceren en op tijd actie kan ondernemen.
De tweede stap is een vakantiecheck, daarbij ga ik er vanuit dat je de reguliere kleine en grote beurten op tijd laat uitvoeren. Voor de extra vakantiecheck, zo’n 3 weken voor de reis, ga ik altijd naar mijn vaste onderhoudsadres, in mijn geval MSD-Motorbandenservice, zij hebben meer dan gemiddeld kennis van mijn Africa Twin. De banden, bandenspanning, ketting, verlichting, olie, kabels, lagers, remmen en accu worden nagekeken en de scharnierende en draaiende delen krijgen een druppie olie. Even afkloppen, maar in al die jaren heb ik onderweg maar één keer stilgestaan en dat kwam omdat een monteur de olie aftapplug niet goed had vastgezet en die er onderweg uitviel. Daarna ben ik terechtgekomen bij MSD-Motorbandenservice en dat bevalt dus prima…
De uitrusting
Werken met navigatiesystemen is mijn hobby én mijn werk met TyreTotravel. Vandaar staan op mijn stuur een Tripy GPS, een TomTom Rider 5 en een Garmin Zumo 590, in een ander blogartikel zal ik mijn ervaringen delen met deze 3 systemen. In mijn enduro helm heb ik een Sena SMH10R bluetooth intercom ingebouwd, daarmee hoor ik de gesproken aanwijzingen van de navigatiesystemen, kan ik radio luisteren, naar muziek luisteren via mijn smartphone én naar andere motorrijders met een universele intercom. Mij bevalt deze set prima, maar het was ook een beetje noodzaak omdat je op een enduro helm minder makkelijk andere intercoms kan monteren. Een test over de Sena SMH10R is hier te lezen. Voor de video beelden gebruik ik een Drift HD Ghost met een extra batterij en een externe microfoon. Zelf ben ik helemaal weg van deze camera, lekker compact, robuust, voldoende bevestigingsmateriaal en een afstandbediening.
Ik kan maar 2 kleine minpuntjes bedenken, een is dat de batterijen niet echt lang meegaan, voor 10 uur rijden heb je 3 batterijen nodig en twee is dat hij wat moeite heeft met snelle overgangen van donker naar licht, maar verder echt een perfect apparaat! Zie hier een Engelstalige test. Heb je de keuze, dan zou ik nu gaan voor het nieuwe model, de Drift HD Ghost-S. Waar ik erg veel plezier van heb gehad is een ‘waterproof rugged solar powered charger’, dat is eigenlijk een extra accu waarmee je bijvoorbeeld je smartphone kan opladen, inclusief zonnepanelen als je geen stopcontact tegenkomt onderweg. Ik blijf graag bereikbaar en de Garmin is via Smartphone Link verbonden met een app voor verkeersinformatie op je route. Na een uur of 5 is mijn Samsung S4 Active dan wel leeg, maar aangesloten op de ‘Powermonkey Extreme‘ heb ik de hele dag en nog veel langer voldoende stroom.
Bagage
Wat je meeneemt op een weekje Scandinavië is persoonlijk en bijvoorbeeld afhankelijk van je bagage mogelijkheden op je motor. Hier nog wel een paar tips, ik neem altijd een stekkerdoos mee, een hotelkamer heeft vaak niet voldoende stopcontacten voor al mijn oplaadbare apparaten. Ik doe alles in plastic tasjes, de koffers horen waterdicht te zijn, zo staat het in de folder, maar na na een jaar of 6 komt er na een echt flinke stortbui wel wat water naar binnen. Ik draag een Dainese Allweather Gore-Tex pak, echt een heerlijk comfortabel pak. Maar ik weet uit ervaring dat het comfortabel blijft tussen ongeveer 10 en 25 graden, ook dat is natuurlijk voor iedereen verschillend, ik ben best wel een koukleum. Onder mijn pak draag ik graag thermisch ondergoed die bij warm weer niet zo zweterig aanvoelt en bij kou extra warmte geeft, ik neem dan 2 setjes mee. Ik heb getwijfeld om elektrisch verwarmde binnenjas en sokken te kopen voor deze reis, maar ik vond de aanschaf te duur (ongeveer € 360,-) voor die paar keer per jaar dat je ze nodig hebt.
De routes
Ja, daar kan ik wel een heel boekwerk over schrijven. Natuurlijk gebruik ik Tyre, dat exploiteren we immers zelf via TyreToTravel. Maar het werkt ook gewoon erg prettig, zeker als je de route wilt gebruiken voor meerdere merken navigatiesystemen. Ik begin altijd met een ‘grove’ route met een paar ‘highlights’ die ik zeker wil zien. Waar ik echt wilde rijden was de Trollstigen pas, een van de mooiste wegen van Europa, misschien wel van de wereld. Ik wilde ook over de grote bruggen van Denemarken rijden en een stuk Zweden meepakken. Van mijn gezin mocht ik 7 dagen alleen op pad, dus daar moest het binnen gebeuren. Verder wilde ik ook niet teveel twee keer dezelfde wegen rijden, vandaar de keuze heen via de veerpont en terug via de bruggen.
Na wat zoekwerk kwam ik erachter dat er in het Noorden van Denemarken (Hirtshals) een pont naar Larvik in Noorwegen gaat, een mooie uitvalsbasis voor de trip. Meer informatie over de overtocht kun je hier vinden. Nu kon ik ook het eerste routepunt plaatsen, de haven van Hirtshals dus. Vervolgens ben ik gaan kijken welke weg ik het beste kon kiezen naar Trollstigen, voor informatie over de mooiste wegen heb ik deze site gebruikt. Zo kon ik wat routepunten plaatsen tussen Larvik en Trollstigen. Voorbij Trollstigen wilde ik het binnenland in trekken en in de buurt van het grote Vänern meer de grens met Zweden oversteken, weer wat routepunten. Vervolgens maakte ik de trip in grote lijnen af met wat routepunten naar Malmö en dan via de grote bruggen van Denemarken naar huis.
Zo had ik overzicht over de route en kon ik bepalen of dat haalbaar was in 7 dagen en 6 overnachtingen, moest kunnen dacht ik. De volgende stap was de route te splitsen in 7 dagetappes met aan het eind van de route een overnachtingsplek. In Tyre kun je routepunten selecteren en vervolgens Tyre alleen de afstand + reistijd van de geselecteerde routepunten laten berekenen, zo kwam ik tot de splitsing van ongeveer 1.000 km heen, 1.000 km terug en 5 dagetappes van 500 km, dat leek mij wel te doen, en nog belangrijker, ik wilde dat gewoon graag! Persoonlijk zou ik je niet willen adviseren deze route zo snel te rijden, je bent tussen de 9 en 12 uur per dag aan het rijden en je houdt weinig tot geen tijd over voor bezienswaardigheden en fotostops. Vijftien dagen zou een mooie reistijd zijn, dus elke dagetappe splitsen in 2 dagen, en je kan dan nog per dag finetunen. Zo ben ik wel meer dan 100 km aan tunnels doorgereden, vaak is de ‘oude’ weg ook nog begaanbaar en dat is natuurlijk veel mooier, voor mij een goede reden om nog een keer terug te gaan!
Ook zou ik je adviseren de route om te draaien, dus starten in Zweden en dan Noorwegen, dat omdat je dan het mooiste voor het laatste bewaard. Na Noorwegen valt Zweden gewoon een beetje tegen, terwijl het een fantastisch motorland is, bijna alles valt tegen na Noorwegen denk ik. Tyre heeft een goed begrijpbare handleiding die je hier kunt raadplegen, heb je vragen, of loop je ergens tegenaan, kun je ook een berichtje plaatsen op deze blog. De routes heb ik voor Garmin en TomTom online gezet in de Tyre Bibliotheek. De routes kloppen voor 99%, er zitten eigenlijk maar 2 foutjes in. Ten eerste heb ik routepunten geplaatst in tunnels, dat is niet zo slim, want in de tunnels is er geen GPS ontvangst, na de tunnels moesten zowel de Garmin als TomTom zoveel herberekenen dat ze vastliepen. Is niet zo’n probleem, je kan de actieve route opnieuw opstarten in beide toestellen en dan gaat het weer goed. Een tweede foutje is dat ik er een stukje onverhard in heb verwerkt, ja, dat ook nog, en op een bospad moest ik omkeren. Zo en zo adviseer ik alle routes van het Internet goed te controleren alvorens ze in je GPS te laden.
De overnachtingen
Dat is nog niet eens zo eenvoudig. Noorwegen en Zweden zijn best prijzig, nu heb ik niet uitgebreid onderzoek gedaan, maar toch. Wat ik altijd doe is klikken op het laatste routepunt van de dagetappe in Tyre, vervolgens klik ik op ‘een hotel boeken in deze omgeving’, in het volgende scherm selecteer ik de juiste datum en in mijn geval ‘laagste prijs voor één persoon’ en dan op OK. Krijg je te weinig zoekresultaten dan kun je ook de dichtstbijzijnde plaats in typen en zoeken op 50 km in de omgeving, zeker te weten dat je dan wat van je gading vindt. Omdat ik als zelfstandige ook op mijn motortrips mijn mail moet bijhouden zoek ik altijd naar locaties met WiFi, dat kan niet anders. Als je mijn routes opent, dan zie je als laatste routepunt de naam van het hotel, de camping of de herberg waar ik heb geslapen. Ik ga deze overnachtingsplaatsen hier niet noemen, ze waren oké, maar ook niet meer dan dat. Meer informatie hoe je makkelijk en snel via Tyre overnachtingsplekken kan vinden en boeken kun je hier vinden. Dan rest mij nog je veel plezier te wensen in het voorbereiden van je eerstvolgende motorreis, wellicht zien we elkaar nog ergen ‘on the road’!
Relevante links (let op, nog ‘in de maak’)!
7-daagse Scandinavië trip, reisverslag dag 1
7-daagse Scandinavië trip, reisverslag dag 2
7-daagse Scandinavië trip, reisverslag dag 3
7-daagse Scandinavië trip, reisverslag dag 4
7-daagse Scandinavië trip, reisverslag dag 5
7-daagse Scandinavië trip, reisverslag dag 6
7-daagse Scandinavië trip, reisverslag dag 7
7-daagse Scandinavië trip, GPS ervaringen
Leuk verslag met toch nog wel wat tips en tricks
Dank je Evert!
Zeer waardevolle informatie, thx
Bedankt Bert!
Leuk verslag, routekaarten even bekeken op tyre site. Was wel een uitgekiende monstertour.
Maar wat je zegt, scandinavie tour beginnen in Zweden en via Noorwegen retour.
Is ook vaak advies voor tripnaar de noordkaap.
Bedankt Leon!
Goedemiddag tips en een leuk verslag.
Wij zijn net een maandje terug van een soortgelijke 11 daagse rondrit door Noorwegen. Ook met Tyre uitgezet en zo de hotels geboekt. Je verhaal komt zeer herkenbaar voor, ik kan er hooguit aan toevoegen dat je de tankstations goed in de gaten moet houden. Zelf kunnen we 600 km op een volle tank rijden, maar de boordcomputer gaf een keer aan dat we nog maar 8 km met de benzinevoorraad te gaan hadden. De 150 km ervoor zijn we niets tegen gekomen. Dus maar net gehaald!
Hoe je ook voorbereid, soms heb je ook een beetje geluk nodig
Hallo Michel, mooie reis heb je gemaakt. En uiteraard op een prachtmotor, de AT. Daar heb ik ook vele kilometers mee gereden. Ideale reismotor. Zou je mij de link naar je blog over de test met de Tripy-TomTom-Garmin willen sturen? Ik heb de eerste afleveringen gevold maar kan die blog niet meer vinden.
Succes met je volgende reis,
Nico
[…] Routes maken via Tyre Route app in ontwikkeling 7-daagse Scandinavië trip, de voorbereiding… 7-daagse Scandinavië trip, reisverslag dag 1 7-daagse Scandinavië trip, reisverslag dag 3 (komt […]