In dit eerste deel ga ik eerst de kaders omschrijven waarbinnen je deze test kan zien. Want ja, ik ben nu eenmaal geen journalist en daar dus ook niet voor opgeleid. Ik ben iemand die graag met de motor op pad is en de GPS als een handig hulpmiddel ziet en niet als een noodzaak. Ik begin zoals de meeste motorrijders beginnen, navigatie kopen, rijden en pas de gebruiksaanwijzing raadplegen als ik ergens tegenaan loop, niet handig, maar wel zoals het meestal gaat. Het enige verschil is dat mijn motor nu opgezadeld is met drie navigatiesystemen i.p.v. een. De foto hiernaast heeft al heel wat humoristische reacties opgeleverd op Facebook, maar veel mensen zijn ook benieuwd wat de test gaat opleveren, en eerlijk gezegd, ik ook…
Objectiviteit
Een journalist hoort objectief te zijn, maar objectief zijn is niet zo eenvoudig, onbewust spelen de stemming van de dag, de context waarbinnen een test plaatsvindt, de ervaringen uit het verleden, maar ook het financiële aspect een grote, niet te onderschatten rol in de uiteindelijke beoordeling van een product. Niemand is 100% objectief, ik dus ook niet. Laten we eerlijk zijn, ik rij al vanaf 2006 met een TomTom op de motor, TomTom is een goede klant van ons, we werken met TyreToTravel intensief samen met TomTom, dus ik ben bevooroordeeld, en niet zo´n beetje ook. Maar ik ga toch in ieder geval proberen zo objectief mogelijk te zijn, in deze lange termijn test deel ik mijn ervaringen met de navigatiesystemen, ervaringen zijn per definitie gekleurd, en ik vergelijk de navigatiesystemen op basis van een aantal criteria.
Vergelijkingscriteria
De criteria wil ik graag samen met u als toer liefhebber en lezer samenstellen. Wil je meediscussiëren, of heb je goede ideeën m.b.t. vergelijkingscriteria, of wil je gewoon je ervaringen delen, klik dan onderaan deze blog op de button ‘inschrijving’, je ontvangt dan automatisch een email als er een nieuw blogitem geplaatst is. Ik behoud me het recht om berichten te accepteren en te weigeren, het kan er soms ongemeen fel aan toe gaan op de diverse fora en ik wil het hier graag gezellig houden. Op dit moment, en dat kan door voortschrijdend inzicht nog veranderen, denk ik aan de volgende criteria:
- Inhoud van de doos;
- De functies;
- De specificaties;
- De routesoftware;
- Navigeren van A naar B;
- Navigeren via een geïmporteerde route;
- Bedieningsgemak.
Aan het eind van de rit, ik denk in oktober 2014, worden er per criteria cijfers gegeven en komt er uiteindelijk een eindoordeel.
Ervaringen uit het verleden
Ervaringen uit het verleden beïnvloeden je blik in het hier en nu, dus laat ik die ervaringen hier maar direct delen. In 2006 kocht ik mijn eerste navigatie voor op de motor, van Garmin had ik toen nog nooit gehoord, ik was nog GPS-maagd, dus het werd TomTom. Persoonlijk heb ik goede ervaringen met TomTom, eerst de TomTom Rider II en daarna de TomTom Urban Rider Pro en nu de TomTom Rider 5. Veel gehoorde klachten zijn dat de oude TomTom Rider maar 48 routepunten aankan en er geen routesoftware werd meegeleverd. Zelf heb ik dat nooit als een probleem ervaren, voor routes uitstippelen gebruikte ik toen al Tyre en met 48 routepunten per rit kon, en kan ik prima mee uit de voeten. Waar ik wel een probleem mee had, was de stroomvoorziening, en dan bedoel ik de stroomvoorziening van de Rider II. Ik heb de motordock drie keer moeten vervangen omdat de TomTom niet meer werd opgeladen. Waarschijnlijk kwam dat omdat ik regelmatig met mijn Africa Twin een onverhard pad met veel hobbels opzocht en dat is wat minder het terrein voor de TomTom.
Vandaar dat ik een paar jaar later er een Tripy II GPS heb bijgekocht, als back up voor mijn TomTom, maar ook als GPS voor offroad ritjes. Een mooi, oerdegelijk apparaat. Het Belgische Tripy was verantwoordelijk voor de roadbooks in de Dakar en er werden meer dan 350 Tripy toestellen gebruikt. Met de duurzaamheid, zichtbaarheid van het scherm en de kwaliteit van de GPS ontvangst zit het dus wel goed. Waar ik geen vriendjes mee kon worden was de meegeleverde routesoftware (Roadtracer Pro), vooral omdat je na het plannen van de route ook nog de waypoint pictogrammen moet aanpassen. Daarnaast vind ik het niet meer van deze tijd dat je niet naar een huisnummer kan navigeren, wel de straten worden weergegeven, maar niet de huisnummers. Ongeschikt dus voor A naar B navigatie, dat dwingt je bijna om naast je Tripy er nog een ander navigatiesysteem op na te houden, of je gebruikt je navigatie alleen voor toerritten, dan is de Tripy een verdomd goed alternatief, wordt vervolgd!
Eerste indruk Garmin Zumo 590LM
En dan nu de trotse bezitter van een Garmin Zumo 590LM, mijn eerste Garmin als TomTom adept! En ik moet zeggen, mijn eerste indruk is positief. Het is een strak vormgegeven apparaat met een mooi scherm. Doe je de doos open, dan ziet het er gelijk verzorgd uit, goede stevige kabels voor de stroomvoorziening, alles mooi verpakt, zo hoort het bij een high-end apparaat. Het monteren is een fluitje van een cent, de handleiding is voor iedereen te volgen. En dan het eerste ritje met de drie GPS units op mijn stuur! Van Nootdorp naar Diemen, op weg naar een afspraak, gewoon navigeren via ‘snelste route’. De Tripy valt gelijk af, want je kan niet naar een huisnummer navigeren. TomTom en Garmin berekende naar dit adres exact dezelfde route. Ik ben twee keer expres van de route afgeweken, wat opviel was dat de Garmin binnen de bebouwde sneller een nieuwe route had berekend, maar TomTom was weer sneller met het herberekenen toen ik expres op de snelweg een verkeerde afslag nam.
Waar ik ook op heb gelet is de zichtbaarheid van het scherm, daar is geen discussie over mogelijk, de Tripy GPS II is het beste afleesbaar onder alle omstandigheden. De TomTom en de Garmin ontlopen elkaar niet veel, soms, als de zon van achteren precies op de schermen schijnt is de zichtbaarheid van de Garmin wat beter, maar echt heel veel scheelt dat niet. Ik vind wel de standaard blauwe routelijn van TomTom beter zichtbaar als de standaard roze routelijn van Garmin, maar dat zal best wel in te stellen zijn. En kijk, hier heb ik al een eerste reden om de handleiding te raadplegen, of een van de video’s van MrGPS. Maar dat is voor een volgende keer, volgende week ga ik met de motor naar de Harz voor een heerlijk weekendje sturen en testen, wat een rotleven heb ik toch….
Ook ik ben de gelukkige eigenaar van de 590. Vandaag een route met de instelling “kronkelwegen” en de 590 een “rondrit” laten maken. Diversiteit was goed. Een ding wat me opviel is dat hij mijn inziens nog te weinig echte kronkelwegen neemt en sneller de ‘n wegen pakt. Verder idd een mooi apparaat die zeer snel reageert. Ook is de afleesbaarheid in vergelijking met m’n oude 350 een grote vooruitgang.
Ha Michael, kronkelwegen en rondrit op de Garmin ga ik binnenkort nog testen. Kronkelwegen op de TomTom heb ik regelmatig gebruikt, ook TomTom navigeert niet via de kleinste weggetjes. Zelf vind ik dat wel prettig omdat ik deze functie alleen gebruikt als ik onverwachts na een afspraak via een omweg naar huis wil rijden en dan duren de allerkleinste weggetjes een beetje te lang. Ben erg benieuwd naar de verschillen en overeenkomsten tussen de TomTom en Garmin. Groet, Michel.
Ook reeds jaren gereden met garmin.
Vorig jaar overgestapt maar tomtom, en nog altijd geen spijt. Dit vanwege het feit dat ik de tomtom kaarten actueler vind.
helaas had ik weinig andere keus. ik rij met autocom en de tomtom kun je helaas niet bedraad aansluiten. dit vind ik dan ook 1 van de minpunten van tomtom.
Als Garmin idolaat volg ik dit epistel op de voet… ik zeg 1 – 1 tussen Garmin en TomTom
Test ook eens hoe goed het updaten gaat. Bij mij. Zumo 660 is het meestal drama na een update van enkele uren, waarna de indruk wordt gewekt dat het opnieuw moet
Hallo Dik, zal ik zeker doen en hier over rapporteren.
Ik heb nog nooit een TomTom gehad en ook nog nooit mee gereden. Ook nog nooit behoefte aan gehad.
Begonnen met Street Pilot en een flinke overstap naar de 550 gemaakt. Net als nu. Van de 550 nu net een 590 gekocht en ga morgen de boel opbouwen. Nog geen kilometer mee gereden. Wat me wel opvalt is het snelle opstarten, tenminste, als je een 550 gewend bent. Blijf je volgen en ben benieuwd naar je bevindingen.
Ik merk een verschil in werking van headsets op de garmin – tomtom, zeker met intercom functie.
Misschien dit ook eens testen.
En dat tegelijk de kwaliteit van telefoneren via de gps.
Ik ben zelf niet erg te spreken over het kaartmateriaal van Garmin. Heel vaak roept de Garmin bij een scherpe bocht dat je moet afslaan terwijl het dan gewoon een bocht is. Heeft de TomTom daar ook last van? Ik heb trouwens na mijn eerste Garmin Quest 2 net een 350 LM gekocht…
Het viel mij op dat de tomtom veel minder aanwijzingen geeft dan de garmin.
Ik ervaar dit als zeer positief .
Ook kan men bij bv. flitser zeggen, geef geluid bij te hard rijden.
Ik weet het niet zeker maar het waarschuwen voor afslaan, heeft dat iets te maken met de kwaliteit van de kaart?
Hallo Michel ,
Gebruik al jaren een navigatie op de motor.
Altijd al met Tomtom.
De laatste jaren met tyre.
Daarvoor met iets gelijks van Duitse motorrad.
Nu tevreden tyre gebruiker met nieuwe TT Rider 5.
Deze Rider is in gebruik sinds maart 2013.
Nu 10000 km verder.
Wil jij eens op letten of het display niet kortstondig zwart is.
Regelmatig is het ongeveer een halve seconde uit en daarna weer geheel normaal.
Nu jij een test doet ,is dat iets om te controleren.
Ga verder door met jullie tyre. Super tevreden.