Zoals je op de afbeelding hiernaast kunt zien mis ik in het midden een navigatiesysteem en daarmee is het eerste probleem een feit. In dit derde deel van de lange termijn GPS test vertel ik over mijn ervaringen met de TomTom Rider 5, Garmin 590LM en Tripy II GPS tijdens een heerlijk weekendje sturen in de Franse Ardennen en Eifel. Daarbij geef ik (nog) geen oordeel, maar probeer ik de feiten weer te geven die natuurlijk wel gekleurd zijn door mijn eigen ervaringen uit het verleden en mijn beleving van het moment suprême. We starten met het maken van de routes, het kopiëren naar de GPS en vervolgens gaan we gewoon rijden en kijken wat er gebeurt, veel plezier!
Routes importeren
Voor het maken van de routes hebben we de basic versie van het programma Tyre gebruikt. Ik zeg ‘we’, maar eigenlijk zijn de routes gemaakt door mijn motormaat Roland, ik heb alleen een paar routepunten verplaatst en gekopieerd naar de navigatiesystemen. Tyre is in dit geval makkelijker en sneller dan Basecamp, omdat je de gemaakte route zonder extra converteer tool één op één kan kopiëren naar je Tripy, Garmin en TomTom. Zo en zo heb ik nog niet veel ervaring met Basecamp, daar ga ik komende maanden eens stevig verandering in aanbrengen, maar alles op zijn tijd. In Tyre plaats je routepunten door dubbel te klikken op de kaart of door een adres in te vullen in het gele zoekveld. Erg prettig is dat het programma automatisch detecteert of je een Garmin of TomTom hebt aangesloten op de PC. Je klikt op ‘kopiëren’ en Tyre zet automatisch het juiste bestandsformaat in je aangesloten GPS (TomTom, Garmin en Interphone).
Voor Tripy geldt dat je de route eerst als gpx bestand moet opslaan, vervolgens start je Roadtracer Pro, verbind je Tripy met de PC en zet je de route over. Als je routes maakt met Tyre moet je wel op een paar dingen letten; Tyre kopieert alleen de routepunten, je GPS berekent zelf de route tussen de routepunten, het is dus zaak om voldoende routepunten te plaatsen op strategische plaatsen. Verder maakt Tyre gebruik van Google Maps, dat is een andere kaart als de kaarten van Garmin, TomTom en Tripy, het kan dus voorkomen dat de route iets afwijkt, maar in de praktijk valt dat best mee. Verder herkent Google Maps/Tyre geen onverharde wegen, dus als je routepunten plaatst op de allerkleinste weggetjes kan er een routepunt op een onverharde weg staan. Je kan dat zien op je Garmin of TomTom, maar ik laat het altijd zo en kies voor een routepunt overslaan als dat toevallig eens een keer voorkomt. Een uitgebreide handleiding van Tyre kun je hier vinden en Tyre kun je hier gratis downloaden.
En nu rijden…
De route van ongeveer 1.100 km is gemaakt, de routes zijn ingeladen, de koffers zijn ingepakt, vrouw en kind krijgen nog een laatste knuffel en het feest kan beginnen! We gaan vroeg rijden om de ochtendspits te vermijden, 06.15 staan we klaar voor vertrek. Ik open via de reisplanners de routes van de eerste dag en zie gelijk al een verschil, de Garmin zegt dat we om 11.31 uur aankomen en TomTom heeft meer haast, 11.13 uur zijn we volgens TomTom op de plaats van bestemming. Tripy zegt niets, ten eerste omdat Tripy niet werkt met gesproken instructies, maar ook omdat ik de route niet activeer, twee navigatiesystemen tegelijkertijd in de gaten houden is wel voldoende voor deze reis. Aan het einde van de straat hebben Garmin en TomTom gelijk al ruzie, Garmin zegt linksaf en TomTom laat heel eigenwijs zien dat ik naar rechts moet. Wat nu? Ik kies, zoals veel mensen met mij, graag voor de makkelijke weg, ik volg de TomTom, niet omdat die weg beter is, maar omdat ik al jaren met TomTom rijd en dat dus makkelijker is, denk ik…
De reden voor dit verschil in route is niet zo ingewikkeld, het eerste routepunt staat voorbij Eindhoven op de Valkenswaardse weg, vanaf daar willen we binnendoor naar de Franse Ardennen. Garmin zegt dat je beter via de A13 naar Rotterdam > Breda > Tilburg > Eindhoven kan rijden en TomTom vindt via de A12 naar Utrecht > ‘s-Hertogenbosch > Eindhoven een betere optie. Het maakt niet uit, beide komen uiteindelijk aan bij het eerste routepunt, rij je met een groep, dan kun je beter op de snelwegroute naar keuze ook een paar routepunten plaatsen. Ik zeg beide komen aan, maar dat is helaas ver bezijden de waarheid, voorbij Utrecht wil de TomTom zichzelf uitschakelen, gloeiende, gloeiende… Ik merk dat de batterij niet altijd oplaad, alleen als ik het kabeltje vasthoud verschijnt er een ‘bliksem’ in het batterij icoontje. Dat is niet de bedoeling, drie navigatiesystemen in de gaten houden, voorrijden, anticiperen op het verkeer en een kabeltje vasthouden, ik wil verdomme ook genieten! Dus bij de eerste stop de instelling aangepast dat TomTom zichzelf uitschakelt als er niet opgeladen wordt. Maar ja, dan blijft het probleem, de TomTom kan ongeveer 6 uur zonder stroom, maar de TomTom was niet volledig opgeladen en dus dreigt er een zwart scherm voor de TomTom en een rode waas voor mij. Niet ver voor Eindhoven nog maar een keer stoppen en kijken, waarschijnlijk een kabelbreuk vlakbij of in de stekker, met ducktape willen we nog repareren en ineens heb ik de TomTom met motordock en al in handen! Huh, zat die niet goed vast of zo? Blijkt, zoals je links op de afbeelding kan zien, waar je de schroefjes in draait op de motordock volkomen afgebroken te zijn. Hoe zou dat komen? Ik gebruikte al 5 jaar een Touratech afsluitbare houder en misschien pasten de boutjes niet helemaal goed, of omdat ik af en toe offroad rij krijgt het teveel te verduren, wie zal het zeggen?
Feit is dat de Touratech houder inclusief motordock in een vuilnisbak langs de snelweg is beland en de TomTom in de topkoffer. Ben benieuwd of er meer TomTom gebruikers te kampen hebben gehad met een kabelbreuk en/of een defect motordock, heb er nog niet veel over gehoord of gelezen, zal ook t.z.t. TomTom hierover bellen, wordt vervolgd…
En nu verder rijden met de Garmin
Ieder nadeel heeft zijn voordeel zoals Johan Cruyff zou zeggen, nu ben ik verplicht om eens goed kennis te maken met de Garmin. En zoals iedere kennismaking begint het met de eerste indruk en die is gewoon goed, zoals ook de tweede en derde indruk, een mooi apparaat om te zien, een lekker ding. Maar inhoud is belangrijker als uiterlijk zou mijn moeder gezegd hebben en dus gaan we er eens goed voor zitten. Het is even wennen aan elkaar merk ik, een paar keer mis ik een afslag, dat heeft vooral te maken met mijn eigen onhandigheid, maar ook omdat het geluid, hoewel op de hoogste stand, een stuk minder hard is als via de TomTom. Nu heb ik een Cardo Scala Rider van 6 jaar oud, daar kan het ook aan liggen, maar toch belangrijk om even te melden. Daarnaast vind ik de aanwijzingen van TomTom wat handiger, zeker als de afslagen zich snel achter elkaar aandienen. TomTom zegt dan bijvoorbeeld; “ga na 100 meter de eerste afslag rechtsaf en daarna na 15 meter naar links”.
Bij Garmin krijg je alleen de eerste aanwijzing te horen en de tweede aanwijzing kan dan net te laat komen. Ook op het beeldscherm kan ik het routeverloop op de TomTom beter volgen als op de Garmin, maar dat is denk een kwestie van wennen. Na een paar uur sturen ging dat echt wel beter. En wat dan als het fout gaat, als er bijvoorbeeld aan de weg gewerkt wordt? Bij TomTom kan je dan kiezen voor ‘vermijd obstructie’ of als er een routepunt precies in de wegwerkzaamheden staat kies je voor ‘ga naar volgend routepunt’, dat werkt prima. Garmin heeft ook zoiets, dan heet het ‘omrijden’ of ‘sla volgend routepunt over’. Je klikt op de drie streepjes rechtsonder op het scherm, vervolgens op ‘wijzig route’ en je krijgt behoorlijk wat mogelijkheden om de bestaande route aan te passen. Ik heb alleen een paar keer het ‘omrijden’ geprobeerd, dat ging één keer echt perfect en één keer niet, de Garmin bleef me maar terugsturen, waarschijnlijk had ik niet moeten kiezen voor ‘omrijden’, maar voor ‘sla volgend routepunt over’. Belangrijk is ook dat je vóór het wijzigen van de route met je voorwiel naar de obstructie gaat staan, alleen dan probeert de Garmin een omweg te berekenen, logisch eigenlijk. We moeten elkaar gewoon nog wat beter leren kennen.
Na deze kennismaking in de praktijk moet ik constateren dat de Garmin een lekker ding is, met een complexe inhoud waar ik even aan moet wennen. Of onze prille relatie standhoud, moet nog blijken, daarvoor zullen er nog flink wat spannende afspraakjes gemaakt moeten worden. Stiekem spreek ik ook weer af met TomTom, een nieuw motordock met voedingskabel is besteld, evenals de originele anti-diefstal oplossing van TomTom. Daartegenover staat dat Garmin me heeft weten te verleiden tot de aanschaf van diverse lustverhogende speeltjes:
- 3D Live Traffic (Europe and South Africa) (Garmin Smartphone Link app): € 19,99
- Advanced Weather (Europe) (Garmin Smartphone Link app): € 5,49
- 2 x bandenspanningssensor à € 49,-: € 98,-
- Draagtas: € 27,-
- Touratech afsluitbare houder: € 119,-
- Sena SMH10R headset: € 219,95
Voor het eerstvolgende stuk gaan we maar eens wat bureauresearch doen en de specificaties vergelijken, ook kijken we gelijk naar wat er standaard in de doos zit, een stuk saaier, maar toch belangrijk. We gaan de TomTom Rider uiteraard weer bevestigen op de motor, de aangeschafte speeltjes monteren en uitproberen en natuurlijk gaan we nog meer routes maken (ook via Basecamp) en rijden. Kortom, genoeg stof om over te schrijven en te discussiëren, tot de volgende keer!
Officiële reactie TomTom:
“Michel van Hagen participeert in het Beta test team van TomTom en rijdt derhalve met de eerste samples van nieuwe devices en accessoires. Alle TomTom accessoires worden, voordat deze naar de consumenten toe gaan, uitgebreid getest door ons Beta test team. De betreffende houder was een eerste sample, waardoor deze soms nog gebreken kan geven, zoals Michel van Hagen helaas heeft ondervonden. Tevens raadt TomTom altijd aan om de originele schroefjes voor het vastzetten van de active dock aan de houder te gebruiken. Als een schroefje langer is, kan deze de gehele houder kapot draaien. Met de originele schroefjes is dat bij normaal gebruik niet mogelijk”.
PS: binnenkort komt er ook een reisverslag(je) met video-impressie, deze komt hier te staan.
Was weer een duidelijk verhaal.
Mbt dat garmin je terug wilt sturen; bc. heeft de optie om bvb alle routepunten “soft” te maken. Dan stuurt de garmin je niet steeds terug. Enne die afsluitbare houder voor de 590.. Waar heb jij die vandaan ? Lijkt mij ook wel wat nl. Grtz
Ha Michael, het was een soft routepunt, waarschijnlijk waren er niet zoveel alternatieve wegen in de buurt. De Touratech houder heb ik gekocht bij Waypoint, hij staat zover ik weet nog niet in de webshop, maar als je belt kunnen ze hem voor je bestellen, duurde bij mij maar een paar dagen.
Programmeer bij de Zumo een schermknop om het volgende routepunt over te slaan. Dan hoef je daarvoor niet onder het rijden door de menu’s te gaan met alle kans op ongelukken. Verder vraag ik me af of de breuk van de TT motordock door de fancy Touratech houder komt of van zichzelf zo zwak is. Is hetgeen je met de Touratech houder wilt bereiken niet overdreven? Het biedt geen enkele bescherming dus als je de TT gewoon van de motor af kunt breken als dief. De schade is alleen maar groter daardoor bij diefstal incl Touratech houder.
De TT bungelende voedingskabel na de connector vind ik zelf ook knudde. Rond de stekker naar de buitenmantel van de kabel aftapen met HPX katoentape is een oplossing. Goede reis verder.
Ha Marco, bedankt voor je feedback, Dat met die schermknop en routepunt overslaan zal ik proberen. Maar volgens mij is de functie ‘omrijden’ een betere optie als er géén routepunt in de wegwerkzaamheden staat, want anders mis je het eerstvolgende routepunt en die staat misschien net op een weg die je niet wilt missen. Dit soort aanpassingen doe ik natuurlijk stilstaand, ik wil geen ongelukken. De Touratech houder is een prachtig middel om je TomTom of Garmin te beschermen tijdens een tank/koffie/lunch stop. Je breekt de TomTom/Garmin er niet zomaar vanaf, behalve in mijn geval als de motordock defect is. ‘S-avonds en bij lange stops/bezichtigingen gaan de navigatiesystemen in de topkoffer of hotelkamer. Elke keer je nav meenemen als je gaat tanken vind ik irritant, maar dat is mijn persoonlijke voorkeur. Groet, Michel
Ergens had ik gehoopt dat na het wegvallen van TT je de Tripy had aangezet, gewoon om gewoon te worden hoe die reageerd bij onvoorziene obstakels. Verder is het een mooi verslag weerom.
Dank je Christiaan, ja, dat was ook de bedoeling, een beetje gemakzucht van mijn kant, de Tripy komt nog aan de beurt, in augustus ga ik, als het goed is, nog een paar dagen naar Noorwegen en Zweden en tussendoor komen er ook nog toerritjes in de buurt.
Mooi verslag. Dat van die kabelbreuk heb ik ook. Ga kijken of ik de connector uit elkaar kan halen en dan wat hoogwaardigere kabels erin kan verwerken. De voedingskabels van TomTom zelf zijn vrij stug en dun.
Moet in ieder geval voor mijn trip in augustus opgelost zijn
Dank je Denny, wil je me op de hoogte houden of je ingreep lukt? Dat zouden de lezers erg prettig vinden. Alvast bedankt!
Michel, bekijk svp even de video op http://youtu.be/BQr3tC2uk0M . Ik meen, maar weet niet zeker, dat Tyre de via’s ‘hard’ maakt en dat is bij de Zumo geen optimale methode. De video legt uit hoe dat zit. Je kunt ook de route als track aan de Zumo voeren; in dat geval automatisch herberekenen wel uitschakelen. Is een imho zwaar onderschatte methode. Zie http://youtu.be/AtS3UV5moCg
Hallo Hans, ga zeker kijken en koop t.z.t. ook je instructie dvd. Tyre maakt de via’s soft, je kan ze ‘hard’ maken door er ‘bestemmingen’ van te maken.
Dag Michel, wat grappig en gedurfd om diverse GPS-en te vergelijken. Jarenlang gebruikte ik een TomTom in de auto tot volle tevredenheid, totdat ik 3 jaar geleden (opnieuw) op de motor stapte. Ik gebruikte in de eerste instantie een smartphone(!) met TT om routes te rijden, gemaakt in Tyre. Ik stond op een gegeven moment meer aan de kant om de gemiste routepunten te verwijderen dan om de geplande tour via de TT af te maken. Twee jaar geleden kwam de nieuwe TT-rider uit en ik heb overwogen om deze aan te schaffen, maar op de motorbeurs in 2012 heb ik, na een zeer uitvoerige uitleg over deze nieuwe TT, besloten om toch een Garmin Zumo 350 aan te schaffen. Waarom? De TT blijft de onhebbelijkheid houden dat een gemist routepunt handmatig aangepast moet worden, terwijl de Garmin automatisch kan herberekenen. Een ander nadeel bij de TT vind ik het programma Tyre. Ofschoon het een prachtig programma is, moet je altijd een internet verbinding hebben om het te gebruiken. Ik adviseer dan ook om maar eens goed te kijken naar Basecamp. Ook ik was sceptisch over deze Garmin software, maar ik ben nu helemaal om. Als je een klein PC-tje meeneemt, dan kun je onderweg overal routes maken en/of veranderen. Bovendien kun je zowel in BC als in deze Garmin de gratis Open Street Maps laden en gebruiken, die nog eens gedetailleerder en meer up to date zijn dan de standaard Garmin kaarten. Ik sta in ieder geval veel minder stil om te pielen met de GPS…….
Hallo Theo, bedankt voor je feedback. De TomTom Rider heeft een erg handige mogelijkheid m.b.t. gemiste routepunten; als je een routepunt mist dan verschijnt er een icoontje op je scherm en kun met één tik op de scherm er alsnog naar navigeren of overslaan en naar het volgende routepunt, je hoeft daarvoor de motor niet af. Daarmee voorkom je dat er routepunten overgeslagen worden die je echt had willen bezoeken, bijvoorbeeld bij een bezienswaardigheid. Wat niet wegneemt dat de Garmin Zumo 350 ook gewoon een prima apparaat is, wij hebben deze ook nog op de plank liggen, maar past er nu even niet bij op mijn stuur…. Basecamp ga ik me in verdiepen en kom ik t.z.t. op terug.
Pech van die houder van TT, ik had graag de vergelijking TT/Garmin gelezen.
Voor de stekker van de TT is het perfect mogelijk om er een nieuwe kabel aan te solderen.
Ik heb een USB kabel genomen de USB stekkertjes eraf geknipt en TT stekkertje opengeprutst en aaneengesoldeerd. Die kabel is dan ook dubbel afgeschermd, ik heb dan ook aan weerszijde een condensatortje aangebracht tussen + en – en ook aan de 2 kanten een ferrietblokje op de kabel gekneipt.
Ik heb namelijk last van interferenties, als de motor draait valt het signaal weg.
Met deze constructie gaat het veel beter.
Anderzijds heb ik redelijk veel ervaring met het programmeren van routes met Tyre op TT rider.
Om zeker te zijn dat de TT de zelfde routes kiest dan wat ik op Tyre heb gekozen ben ik verplicht om een simulatie te doen. Dwz route in TT laden en dan de navigatie opstarten en via kaart verkenning de hele route vergelijken met Tyre. dit vraagt toch een hoop tijd maar het resultaat mag er zijn.
Hallo Michel, bedankt voor je oplossing, zelf ben ik daar te onhandig voor. De manier van routes maken is vaak een persoonlijke voorkeur, ik maak ze voor mijzelf nooit 100% perfect en creëer ruimte om van de route af te kunnen wijken. In een groep, zeker als die groot is, is dat wat lastiger.
Hallo Michel de Sena SMH10R headset die je besteld heb, is deze beter dan de scala rider pro xl?
Heb namelijk een nieuwe gekocht maar wil niet goed werken (communicatie tussen rijder en bijrijder)
Hallo Aad, dat durf ik nog niet te zeggen, hij zit nog in de doos. De scala moet gewoon goed kunnen werken, ik zou even opheldering vragen bij de verkoper, of misschien vind je hier wat: informatie: http://www.gps.nl/communicatie/scalarider_q2_pro.html
Vreemd, ik rij al jaren met de TomTom rider eerst de 2 nu de 5 nog steeds met dezelfde voedingskabels . Geen probleem.
Hallo Harry, klopt hoor, ik ben niet de enige met dit probleem, maar ik heb niet de indruk dat het een veel voorkomend probleem is.
Hoi Michel, wat wel belangrijke bij het gebruik van TPMS sensoren, is dat dit alleen maar kan worden geplaatst op metalen ventielen. Normaliter zijn de meeste ventielen nl. van rubber, maar je kan ze bij de bandenboer laten vervangen. kosten ongeveer 70,- compleet voor 2 wielen incl. arbeidsloon, opnieuw uitbalanceren etc.
Het gebruik op rubberen ventielen wordt ten sterkste afgeraden i.v.m mogelijk inscheuren van het ventiel door de extreem centrifugale krachten, veroorzaakt door de extra TPMS unit!
Dank je Charles, dat is een waardevolle aanvulling!
Hallo Michel,
Ik heb ook een Zumo met “3D Live Traffic” en daarbij valt me vaak op dat er gemeld wordt dat er files en/of vertragingen op de route zijn maar die blijken er dan helemaal niet te zijn. Ik heb zelfs het idee dat er misschien een paar dagen geleden op dat punt files en/of vertragingen geweest zijn en dat die informatie behoorlijk vertraagd verwerkt/verwijderd wordt.
Merk jij dat ook?
(In de Zumo staat “Verkeer” aan en “trafficTrends” uit)
Hallo Ferry, ik heb er nog niet zoveel ervaring mee, op terugweg door de Ardennen waren er 2 meldingen m.b.t. wegwerkzaamheden en korte file, de wegwerkzaamheden klopten, maar er was geen file.
Hallo Michel. Ik las net je verslag. ikzelf heb een TT urban rider en een TT5. Van beide docks ben ik een paar keer de pootjes kwijt geraakt. Ik dacht dat het werd veroorzaakt door trillingen. Ik heb de TT nu op een ram mount en het probleem is opgelost. Er is inderdaad weinig over bekend.
Michel, nog even naar aanleiding van je opmerking over het missen van een afslag.
Bij twee afslagen kort na elkaar zal ook de Garmin die melden. Of ze dat altijd in dezelfde situaties hetzelfde doen durf ik niet te zeggen, maar zou je kunnen testen als de TT het weer doet.
Daarnaast een suggestie: ik geef zelf bij de garmin de voorkeur aan de instelling ‘koers boven’ ipv de standaard 3D weergave. Geeft je meer gevoel bij hoe bochten lopen. Al dan niet in combinatie met uitgeschakelde auto-zoom. Zou je ook eens kunnen proberen/vergelijken. .
Bedankt voor de tip m.b.t. de ‘koers boven’ instelling, dat ga ik zeker uitproberen. In de ruim 1.100 km heb ik de Garmin nooit horen zeggen; ‘ga rechts en daarna direct links’, maar ik zal er komende tijd nog even goed op letten. Zo en zo is het geluid een stuk zachter als dat ik gewend ben met de TomTom Rider.
Hoe kan je nu TRIPY II beoordelen als je de route niet activeert?
Ha Herman, alles op zijn tijd, ik deel voorlopig alleen mijn ervaringen, ik ben geen broodjournalist, de beoordeling komt pas in het naseizoen en er komen (gelukkig) nog vele ritjes. De Tripy komt ook nog uitgebreid aan bod.
Een softe routepunt (bolletje op je scherm) mag je gewoon negeren. Garmin zal je niet terug sturen. Routepunten uit Tyre naar de Zumo 590 zijn volgens mij altijd harde punten (vlaggetjes op scherm). Deze mag je niet missen en indien gemist krijg je ook de optie om het punt over te slaan. Bij softe punten krijg je deze optie niet.
Dat dit problemen geeft, is helemaal niet vreemd het is een nieuw feature voor de Zumo 3×0 en 590 en geeft ook bij bekende Garmin gebruikers best veel ergenissen.
In principe kan je alleen met Basecamp de routepunten soft maken. Tyre ken ik verder niet.
Hallo Marcel, routepunten (tussenpunten) uit Tyre worden normaal gesproken ‘softe’ routepunten in Garmin, bestemmingen in Tyre worden ‘harde’ punten in Garmin, zo is het in Tyre geprogrammeerd. Maar het blijkt per toestel te verschillen, het wordt op dit moment onderzocht en wordt vervolgd. Groet, Michel.
Grappig te lezen dat je bij mij in de regio woont
Zelf rij ik met een Honda Zumo 550 en heb ook de Tripy. Zelf denk ik dat TT een goede slag geslagen heeft met de TT5. Wat kaarten betreft lag Garmin natuurlijk al 10jaar voorop, maar met Tyre (mijn ervaring) is prima te werken. Wat de Tripy betreft ligt het apparaat nog wat achter op de andere 2. Het apparaat is TOP! maar de ontwikkeling gaat daar niet zo snel als bij die andere 2, daar wordt op dit forum http://www.tripper.be/forum/index.php?action=forum voldoende over gesproken.
Ik volg je review op de voet! Ga zo door…..
Ha STXrider, bedankt voor je feedback, ik denk dat de kaarten van TomTom minimaal zo goed zijn als van Garmin, maar ik ga nog geen conclusie trekken, eerst nog maar eens een paar duizend kilometer rijden
. Groet, Michel.
Ik kan je uit ervaring melden omdat ik met beide kaarten werk i.v.m. omzetten route hun eigen fouten hebben. De Garmin kaarten zijn geen snars beter dan die van TT en omgekeerd
Test ook eens op de locatie hoe goed de ontvangst is van de 3 apparaten t.o.v. elkaar
Zal ik doen, in augustus ga ik naar Noorwegen als het goed is, dus…
Michel van Hagen participeert in het Beta test team van TomTom en rijdt derhalve met de eerste samples van nieuwe devices en accessoires. Alle TomTom accessoires worden, voordat deze naar de consumenten toe gaan, uitgebreid getest door ons Beta test team. De betreffende houder was een eerste sample, waardoor deze soms nog gebreken kan geven, zoals Michel van Hagen helaas heeft ondervonden. Tevens raadt TomTom altijd aan om de originele schroefjes voor het vastzetten van de active dock aan de houder te gebruiken. Als een schroefje langer is, kan deze de gehele houder kapot draaien. Met de originele schroefjes is dat bij normaal gebruik niet mogelijk.
Is de Multitest beeindigd? Mijn vorige reactie per ongeluk op de Duitse pagina gezet (oeps).
Hallo, ik heb het even heel druk, maar ga zeker nog testen komende maanden, ook de nieuwe TomTom Rider. Wordt vervolgd. Groet, Michel.
Hallo Michel,
Ik las dat je ook Google gebruikte voor het maken van een route (kan je veranderen in Roadtracer) Maar dat werkt maar tot op zekeren hoogte. Wegen die op Google staan, en niet bestaan in Roadtracer, worden niet automatisch overgenomen. Je krijgt dan een foutmelding. Je zal dan de route moeten corrigeren met Roadtracer, via “punten bijvoegen” i.p.v. routeren. Ook zal Roadtracer niet over water heen gaan, daarbij hetzelfde verhaal van punten bijvoegen. Dit komt omdat de kaarten van Roadtracer hopeloos verouderd zijn. Kennelijk verdienen ze meer met de Dakar-rally dan met kaarten in Europa.
De aanschaf voor de Tripy voor mij was dat je ook Roadbooks kan maken op basis van Bolletje – Pijltje, wat dat betreft kunnen de andere GPS nog iets leren van de Tripy (zoals punt bereikt, rij noordwaards etc.)
Hallo, ik gebruik vooral Tyre voor het maken van routes. Via Tyre converteer ik de routes naar gpx en exporteer ze naar de Tripy. Gaat over het algemeen heel goed. Groet, Michel.
Ja, alléén als er wegen liggen……..geen pontjes nemen! Dit is makkelijk te corrigeren door punten bij te voegen i.p.v. routeren.
Gr. Arno